نقش موج شماری الیوتی در تحلیل نمودارهای قیمت

نکاتی در خصوص استراتژی های معاملاتی
نکاتی در خصوص استراتژی های معاملاتی در بازار سرمایه
فوریه 26, 2016
نقش الگوهای شمعی در تحلیل
نقش الگوهای شمعی در تحلیل نمودارهای قیمت
فوریه 29, 2016
نکاتی در خصوص استراتژی های معاملاتی
نکاتی در خصوص استراتژی های معاملاتی در بازار سرمایه
فوریه 26, 2016
نقش الگوهای شمعی در تحلیل
نقش الگوهای شمعی در تحلیل نمودارهای قیمت
فوریه 29, 2016

نقش موج شماری الیوتی در تحلیل نمودارهای قیمت

نقش موج شماری الیوتی

نقش موج شماری الیوتی

نقش موج شماری الیوتی در تحلیل نمودارهای قیمت

استقبال خوانندگان از کتاب‌های «الگوهاي هارمونيك در بازارهاي سرمايه»، « استراتژی‌های معامله در بازارهاي سرمايه» و «آشنايي با بازار بین‌المللی مبادلات ارز» و همچنین درخواست عده‌ای از دوستان مبنی بر ارائه منبعی پیرامون امواج الیوت، مرا بر آن داشته تا كتاب حاضر كه يكي از مهم‌ترین عناصر تحليل بازارهاي سرمايه محسوب می‌شود را تقديم علاقه‌مندان نمايم.

دوستاني كه با بنده آشنايي دارند اين سخن مرا در جلسات مختلف تدریس و تحلیل شنیده‌اند كه نقش امواج اليوت در تحليل نمودارهاي قيمت همانند نقش دو چشم انسان است؛ همان‌گونه كه فرد نابينا نمی‌تواند از وضعيت پيراموني خود مطلع گردد، افراد بدون به‌کارگیری اين امواج نمی‌توانند از وضعيت جاري و آينده بازار مطلع گردند و بر اين اساس بسياري از استراتژی‌های معتبر معاملاتي از منظر آن‌ها بی‌اعتبار قلمداد می‌گردد.

تأکید مكرر بنده در کتاب‌های قبلي مبني بر به‌کارگیری امواج اليوت ناظر به اهميت اين عنصر داشته است. شايد بايستي دومين كتاب خود را به امواج اليوت اختصاص می‌دادم اما مشكلات و حساسيت خودم مانع تحقق اين امر شد. درهرحال امروز اين كتاب را تقديم علاقه‌مندان می‌نمایم.

نکته

دوستان، به نظر بنده تا با اين امواج و تکنیک‌های معاملاتي آن آشنا نشديد، هرگز وارد بازار نشويد چرا كه فقط پس از آشنايي كامل با اين امواج می‌توانید استراتژی‌های مختلف را با موفقيت در معاملات خود بكار بگيريد. من فرد يا افرادي را سراغ ندارم كه بدون به‌کارگیری تحليل اليوت بتوانند به‌صورت بلندمدت در بازار دوام داشته باشند اما در مقابل افراد زيادي را سراغ دارم كه با به‌کارگیری اين تحليل در معاملات خود بسيار موفق عمل می‌کنند.

توصیه بنده این است که مطالب این کتاب و دیگر منابع معتبر الیوتی را با دقت مطالعه کرده و آن‌ها را در تحلیل نمودارهای قیمت بکار ببرید.

اگر قادر باشید که به‌سرعت امواج و الگوهای بالقوه اليوتي را تشخیص دهید، بررسي نمودارهای مختلف براي شما بسیار آسان خواهد بود. در این صورت با شناسايي يك حركت اصلاحي يا پيشرو می‌توانید در قسمت‌های مختلف آن معامله انجام دهيد و اين يكي از مهم‌ترین مزاياي تئوري اليوت است.

پس‌ از اینکه تشکیل يك الگوي‌ بالقوه اليوتي را تشخیص دادید، مي‌توانيد با محاسبه ترازهای مختلف فیبوناچی، نواحي آغاز و پايان امواج مختلف را پیش‌بینی نمایید و بر اين اساس معاملات خود را پایه‌ریزی كنيد. مسلماً با تمرين محاسبه ترازهای فیبوناچی و مشاهده امواج و الگوهای متعدد؛ چشمانتان ورزيدگي و توانايي تشخيص مناطق بالقوه معاملاتی را پيدا خواهد كرد. ورزيدگي چشمان در ارزیابی ترازهای فيبوناچی، کار بررسی امواج و الگوهاي مختلف اليوتي را تسهیل خواهد کرد. در این راستا توصیه بنده این است که کتاب‌های الگوهاي هارمونيك در بازارهاي سرمايه و هارمونیک تریدینگ پیشرفته در بازار سرمایه را با دقت مطالعه کنید.

نقش موج شماری الیوتی

بعد از تشخيص امواج و الگوهاي اليوتي، بسیار مهم است که رفتار قبلی قیمت را مطالعه نمایید. اگرچه احتیاجی نیست که تمام رفتارهای قیمت را مطالعه نمایید لیکن اگر در گذشته بازار، ‌امواج مشخصي وجود داشته باشد، این کار بسیار سودمند خواهد بود. براي مثال اگر بازار، امواج قبلي خود را در تراز خاصی از فیبوناچی تشكيل داده باشد در آینده نیز به‌احتمال‌زیاد از همان تراز بهره خواهد جست.

اگر در نموداری، تمام شرايط لازم شکل‌گیری یک الگوی‌ اليوتي فراهم گردید، آنگاه بایستی به دنبال یک فرصت معاملاتی باشید. در ‌ابتدا بار دیگر ساختار و اصول الگوی موردنظر را بررسی نمایید، ترازهای دقيق فيبوناچی را بر روي آن مشخص كنيد تا بتوانید رفتار قيمت را بهتر مورد بررسي قرار دهید و آنگاه به دنبال علائم مناسب ورود باشید. در این میان ضروری است که همه چیز را لحاظ کنید. میزان ورود به معاملات، حد سود و ضرر و … خود را بر اساس قوانین مدیریت سرمایه خود انجام دهید نه بیشتر از آن. در بازار هر اتفاقی ممکن است رخ دهد! از خود بپرسید اگر بازار به حد ضرر برخورد کرد چه اتفاقی برای سرمایه من خواهد افتاد؟ مسلماً اگر بر اساس قوانین مدیریت سرمایه وارد بازار گردید بخش اندکی از سرمایه‌تان کم می‌شود، در غیر این صورت ممکن است کل آن را از دست بدهید.

مسلماً يكي از موارد اساسی و ضروري یک معامله موفقیت‌آمیز، بررسی موارد بالا قبل از ورود به بازار است. بازار هرگز یکسان عمل نمی‌کند لذا اجزای یک معامله را بایستی در شرایط بازار بررسی نمود. بر این اساس بسیار مهم است كه خود را از قبل براي هر رفتاري در بازار آماده كرده باشيد. با شناخت يك الگوی اليوتي و محاسبات‌ امواج آن، فقط يك موقعيت بالقوه را شناسايي کرده‌ایم اما عامل مهم‌تر دراجراي يك استراتژي، مشخص كردن اين مسئله است كه آيا اين معامله ارزشمند است ياخیر؟ به نظر من بایستی پروسه تحلیل را از معامله متمایز کرد؛ ممکن است شما در 10 نمودار تحلیل داشته باشید، آیا بایستی در همه آن‌ها معامله نمایید؟ مسلماً پاسخ منفی است. شما فقط بایستی در معاملاتی وارد شوید که امواج آن مشخص‌تر و مطمئن‌تر بوده و از طرفی نسبت ریسک به ریوارد آن مناسب باشد نه تمامی ‌آن‌ها و درک این نکته بسیار حائز اهمیت است.

پیشنهاد

بهتر است تحليل و معامله بر اساس امواج اليوت را در حساب‌های مجازي امتحان كنيد و آنگاه كه از بازدهي آن در طي چندین ماه معامله مطمئن شديد، آن را در حساب واقعی‌تان بكار ببريد. همواره از حد ضرر (SL) استفاده نماييد چرا كه ممكن است تحليل شما اشتباه باشد يا اينكه حادثه‌ای موجب حركت قيمت در خلاف جهت معامله شما گردد. اين كار باعث می‌شود با اندك زياني از بازار خارج شويد و اصل سرمايه شما محفوظ باشد. توجه داشته باشید که مهم‌ترین اصل در بازارهای مالی، حفظ و مديريت سرمايه است؛ اصلی که بسیار از افراد آن را نادیده می‌گیرند.

اين نكته را به خاطر داشته باشيد كه مسئول تمام اعمال، خود شما هستيد. سعي نكنيد اشتباهات خود را به گردن ديگران بیندازید. به قول کارشناسان نپذیرفتن اشتباه، فقط لجبازی با خود و از بین بردن حساب است. تفاوتی ندارد که معامله‌گر، یک معامله اشتباه را نمی‌پذیرد و از آن درس نمی‌گیرد و یا کلاً از یک سیستم معاملاتی اشتباه به طور مداوم استفاده می‌کند. بازار محل قدرت‌نمایی معامله گران نیست. هیچ زمانی بازار خود را با هیچ‌کس هماهنگ نمی‌کند بلكه این معامله گران هستند که باید خود را با شرایط بازار هماهنگ کنند. اشتباهات خود را بشناسید، آن‌ها را بپذیرید و از آن‌ها درس بگیرید. اولین گام در راه موفقیت، شناسایی اشتباهات است. توصیه می‌کنم همراه با این کتاب، کتاب کاربردی راهنمای تصویری معامله با امواج الیوت در بازار سرمایه را مطالعه نمایید.

امیدوارم این کتاب بتواند تا اندازه‌ای نیاز مشتاقان بازارهای مالی را تأمین نماید. در پايان از کلیه دوستانی که با صبر و حوصله کل متن را بازخوانی کردند کمال تشکر و امتنان را دارم، ضمن اینکه از همه صاحب‌نظران و استادان محترم استدعا دارم كه بر من منّت بگذارند و كاستي‌های اين كتاب را به پست الکترونیکی حقیر ارسال كنند تا در چاپ‌هاي بعدي از آن‌ها استفاده شود.

 

 مقدمه کتاب مرجع کامل امواج الیوت در بازار سرمایه

5 Comments

  1. علیرضا گفت:

    سلام استاد عزیز

    در ابزارهای فیبوناچی پلتفرم تریدینگ‌ویو گزینه‌‌ای هست با عنوان
    “Fib levels based on log scale”
    که گفته میشه وقتی از چارت لگاریتمی استفاده می‌کنیم، تیک این گزینه هم باید فعال بشه.
    می‌خواستم ازتون خواهش کنم لطف کنید راهنمائیم کنید که آیا استفاده از این گزینه اصولی هست یا خیر
    در توئیتر از خانم بوردون پرسیدم، ایشون فرمودند که چون از چارت لگاریتمی استفاده نکردم، در این زمینه تخصصی ندارم
    از آقای ماینر هم پرسیدم، ایشون هم پاسخ دادند که هدف یا مزیتی درش نمی‌بینم.

    اما روی چارت به خصوص نمودارهایی که نوسانات بیش از صد در صدی دارند، احساس می‌کنم گزینه‌ی خوبی باید باشه.
    ضمن اینکه حوزه فعالیت من در بورس تهران هست، و اغلب از چارت لگاریتمی استفاده می‌کنم.
    استفاده یا عدم استفاده از این گزینه می‌تونه کل محاسبات رو به هم بریزه لذا برام خیلی مهم جلوه کرد
    واقعا مدت‌هاست فکرم رو درگیر کرده و به جوابی نرسیدم، به خاطر همین جسارت کردم و مزاحم شما شدم.
    سپاس از وقتی که می‌گذارید

    • دکتر محمدی گفت:

      سلام. دوست عزیز.
      بحث مفصلی است که در پکیج شماره 2 آموزش تحلیل الیوت جلسه ای را به مبحث نوع نمودارها اختصاص داده ام که امکان طرحش در اینجا نیست.
      بنده شخصا از سال 1380 تاکنون از نمودار حسابی استفاده کرده ام و هیچ مشکلی نداشته ام.
      موفق باشید

  2. رها گفت:

    مرجع الیوت شما بی نظیره

دیدگاهتان را بنویسید