درس فیزیولوژی میکروارگانیسم ها
حفاظت شده: درس فیزیولوژی میکروارگانیسم ها کارشناسی ارشد – دانشگاه الزهرا (س)
آوریل 5, 2023
درس مبانی نانو زیست فناوری
حفاظت شده: درس مبانی نانو زیست فناوری (نانوبیوتکنولوژی) – دانشگاه الزهرا (س)
ژانویه 11, 2024
درس فیزیولوژی میکروارگانیسم ها
حفاظت شده: درس فیزیولوژی میکروارگانیسم ها کارشناسی ارشد – دانشگاه الزهرا (س)
آوریل 5, 2023
درس مبانی نانو زیست فناوری
حفاظت شده: درس مبانی نانو زیست فناوری (نانوبیوتکنولوژی) – دانشگاه الزهرا (س)
ژانویه 11, 2024

کتاب استادی در اسمارت مانی و پرایس اکشن ICT

کتاب استادی در اسمارت مانی و پرایس اکشن ICT

کتاب استادی در اسمارت مانی و پرایس اکشن ICT

کتاب استادی در اسمارت مانی و پرایس اکشن ICT

در اسمارت مانی و  پرایس اکشن 300x300 - کتاب استادی در اسمارت مانی و پرایس اکشن ICT

کتاب استادی در اسمارت مانی و پرایس اکشن ICT

بخشی از مقدمه کتاب استادی در اسمارت مانی و پرایس اکشن ICT

پول هوشمند (اسمارت مانی) سرمایه‌ای است که توسط مؤسسات و نهادهای مالی، صاحبان بازار، بانک‌های مرکزی، صندوق‌ها و سایر مراکز مالی در بازار قرار می‌گیرد و مورد کنترل آنها واقع می‌شود. پول هوشمند همچنین به نیروی جمعی پول کلان اشاره دارد که بر بازارهای مالی تأثیر می‌گذارد و آنها را به حرکت درمی‌آورد که اغلب نیز توسط اقدامات بانک‌های مرکزی هدایت می‌شود. این پول بسیار بیشتر از سرمایه‌گذاری‌های جزئی است؛ لذا نه تنها بازارها را به حرکت وامی‌دارد؛ بلکه به‌راحتی می‌تواند رفتار و حتی جهت آنها را نیز تغییر دهد. در این زمینه، بانک مرکزی نیروی پشتیبان پول هوشمند است و معامله‌گران خُرد و کوچک بر پول هوشمند سوار هستند.

اصطلاح “پول هوشمند” مربوط به شرط بازانی است که در خصوص چیزی که روی آن شرط‌بندی می‌کردند اطلاعات و دانش عمیقی داشتند؛ در حالی که عموم مردم بی­اطلاع بودند و قادر به استفاده از آن اطلاعات نبودند. دنیای سرمایه‌گذاری نیز اینچنین است. مردم تصور می‌کنند که پول هوشمند توسط کسانی سرمایه‌گذاری می‌شود که اطلاعاتی بیشتر و درک کامل‌تری از بازار دارند که یک سرمایه‌گذار عادی نمی‌تواند به آنها دسترسی پیدا کند. به این ترتیب، زمانی که الگوهای معاملاتی مؤسسات و نهادهای مالی از سرمایه‌گذاران خرده متفاوت است، پول هوشمند شانس موفقیت بسیار بیشتری دارد.

خِرد متعارف معتقد است که خودی‌ها و سفته‌بازان آگاه معمولاً بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند، بنابراین باید چنین باشد که گاهی اوقات پول هوشمند با حجم معاملات بیشتر از حد معمول شناسایی می‌شود، به‌ویژه زمانی که داده‌های عمومی کمی برای توجیه حجم وجود داشته باشد یا اصلاً چیزی وجود نداشته باشد. با این حال، شواهد بسیار کمی برای تأیید این سوءظن گسترده وجود دارد.

یکی از منابع اطلاعاتی که تقریباً به صورت انحصاری توسط فعالان آگاه‌تر بازار تولید می‌شود، قیمت‌گذاری نمادها و شاخص‌های بازار است. چنین اطلاعاتی برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران آموزش ندیده پیچیده و گیج‌کننده است، بنابراین به طور طبیعی در خدمت مجموعه‌ای آگاه‌تر از فعالان بازار بوده و توسط آنها استفاده می‌شود. دانستن اینکه صاحبان پول هوشمند چه کسانی هستند و در کجا سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خُرد که می‌خواهند سوار بر پول هوشمند شوند، سود زیادی داشته باشد.

بر این اساس کتاب حاضر به مباحث اسمارت مانی و همچنین پرایس‌اکشن ICT اختصاص داده شده است.  در این کتاب مباحث مختلفی چون کلیات اسمارت مانی، چرخه‌های بازار، کیل زون، عرضه و تقاضا از منظر اسمارت مانی، اُردر فلو (جریان سفارش)، استخر و خلأ نقدینگی، شکاف ارزش منصفانه، بلوک­های مختلف بازار همچون اُردر بلاک، میتیگیشن بلاک، بریکر بلاک و دیگر مباحث مربوطه مورد بحث قرار گرفته است.

مطالعه این کتاب را به تمام علاقه‌مندان و مشتاقان بازار سرمایه توصیه می‌نمایم ضمن اینکه اگر درصدد کسب دانش و تجربه کامل در تحلیل‌گری بازار سرمایه هستید از مسیر راهی که مکرراً در کتاب‌های منتشره و دوره‌های آموزشی متذکر شده‌ام و در وبگاه شخصی حقیر نیز با عنوان «مسیر یادگیری دانش تحلیل در بازارهای سرمایه» موجود است، غافل نشوید. امیدوارم که این کتاب بتواند تا اندازه‌ای نیاز مشتاقان بازارهای مالی را تأمین نماید.

در پایان از کلیه صاحب‌نظران و استادان محترم استدعا دارم که بر من منّت بگذارند و نقطه ‌نظرات خود را طرح کنند تا در چاپ‌های بعدی از آن‌ها استفاده شود. نقطه‌نظرات و بازخورد، چه مثبت و چه منفی بسیار مؤثر خواهد بود؛ در واقع، اگر با تمام مطالب این کتاب هم مخالفت کنید، بازهم از گرفتن نقطه‌نظرات شما خشنود خواهم شد. ادعا نمی‌کنم که معامله‌گری بسیار باتجربه و دارای معاملات بدون زیان هستم و همه چیز را بلدم. من خودم را به‌عنوان شخصی می‌بینم که قبلاً در جایی بود که شما الان هستید و شاید بتواند در گام بعدی به شما کمک کند. معتقدم بازار هر روز تجربه جدیدی به ما می‌افزاید و همین امر فرآیند بی‌پایان یادگیری را برای ما فراهم می‌کند. با اینکه وقتی به 20 و چند سال پیش نگاه می‌کنم و به دیدگاهم نسبت به بازار را با حال حاضر مقایسه می‌کنم، از ساده‌لوح بودن خودم خنده‌ام می‌گیرد، اما دلم می‌خواهم باز یاد بگیرم و به تجربیاتم بیفزایم؛ هرچند الان هم هر کتاب جدید به درد به خوری می­بینم فوراً آن را تهیه و مطالعه می‌کنم. در آخر به این جمله لنس بگز بسنده می‌کنم که:

“ما می‌توانیم از یکدیگر یاد بگیریم. “

اصطلاحات جدید، مفاهیم قدیمی

این حجم بالای اصطلاحات اسمارت مانی که نامی جدید و فانتزی به خود گرفته بسیاری از معامله‌گران را آزار می‌دهد.

برنامه ICT با آموزش معامله‌گران پول زیادی به دست آورده است. هیچ اشکالی ندارد، زیرا روش‌هایی را آموزش می‌دهد که می‌توانند مفید باشند. اما برخی از معامله‌گران احساس می‌کنند که ارائه این مفاهیم قدیمی به‌گونه‌ای که گویی کاملاً جدید هستند، تا حدودی غیرصادقانه است.

علاوه بر آن، یادگیری تمام این اصطلاحات جدید نوعی پیچیدگی غیرضروری ایجاد می‌کند. مفهوم پول هوشمند اصطلاحات جدیدی را معرفی نمی‌کند؛ بلکه تنها نام اصطلاحات پیشین را عوض می‌کند و این اصطلاحات همان اصطلاحات قبلی با همان عملکرد پیشین هستند که شما را به همان مقصد می‌رسانند.

پس چرا برای یادگرفتن چیزی که احتمالاً از قبل می‌دانید، خودتان را به زحمت بیاندازید؟ برای اکثر معامله‌گران (اگرچه نه همه)، صحبت در مورد حمایت و مقاومت آسان‌تر است.

یک درد دل

در هر حال با توجه به علاقه زیاد افراد به مباحث اسمارت مانی و درخواست مکرر کاربران از حقیر باعث شد تا کتاب حاضر را با بررسی منابع موجود دنیا به رشته تحریر درآورم. پیش از نگارش این کتاب، تقریبا تمام منابع منتشره کتابی اسمارت مانی در دنیا را دیده ام . بدون اغراق بایستی عرض کنم که تاکنون کتابی را ندیده ام که به تفصیل به مباحث اسمارت مانی پرداخته باشد اما چه کنیم که همواره مرغ همسایه غاز است! و برخی ها هم بدشان نمی آید که همواره حاشیه درست کنند!.بگذریم که سخن بسیار است و از سال 1382 که نخستین کتابم روانه بازار شد از این مطالب زیاد شنیدم و ………..

این رفتار برخی از افراد مرا به یاد نوشته معروف دکتر مطهری به عنوان چرا به قطار بی حرکت کسی سنگ نمی‌زند؟ می‌انداخت که شهید مطهری در کتاب حق و باطل جملاتی به این مضمون نوشته‌اند:

از کودکی همیشه این سوال برایم مطرح بود که: چرا قطار تا وقتی ایستاده است کسی به او سنگ نمی‌زند… اما وقتی قطار به راه افتاد سنگباران می‌شود….
این معما برایم بود تا وقتی که بزرگ شدم و وارد اجتماع شدم دیدم، این‏ قانون کلی زندگی ماست که هر کسی و هر چیزی تا وقتی که ساکن‏ است مورد احترام است، تا ساکت است مورد تعظیم است…اما همین‌که به راه افتاد و یک قدم برداشت نه تنها کسی کمکش نمی‏کند، بلکه‏ سنگ است که به طرف او پرتاب می‏شود و این نشانه یک جامعه مرده است. ولی یک جامعه زنده فقط برای کسانی احترام قائل است که: متکلم هستند نه‏ ساکت، متحرکند نه ساکن، باخبرترند نه بی‏خبرتر.

سرفصل مطالب

فهرست مطالب این کتاب را از قسمت زیر می توانید دریافت و مطالعه کنید:

 فهرست مطالب

downloadicon - کتاب استادی در اسمارت مانی و پرایس اکشن ICT

3 Comments

  1. راستی گفت:

    آقای دکتر از زحمات بی شائبه شما در این سالها بسیار متشکریم.

  2. صداقت گفت:

    سلام استاد عزیزم. به حرف چنین افرادی توجه نکنید.

  3. saeid گفت:

    ممنون از این کتاب فوق العاده که رنگی هم چاپ شده است

دیدگاهتان را بنویسید