الگوهای هارمونیک در بازار سرمایه

دوره های آموزشی دکتر محمدی
دوره های آموزشی
فوریه 24, 2016
نکاتی در خصوص استراتژی های معاملاتی
نکاتی در خصوص استراتژی های معاملاتی در بازار سرمایه
فوریه 26, 2016
دوره های آموزشی دکتر محمدی
دوره های آموزشی
فوریه 24, 2016
نکاتی در خصوص استراتژی های معاملاتی
نکاتی در خصوص استراتژی های معاملاتی در بازار سرمایه
فوریه 26, 2016

الگوهای هارمونیک در بازار سرمایه

الگوهای هارمونیک در بازار سرمایه

الگوهای هارمونیک در بازار سرمایه

الگوهای هارمونیک در بازار سرمایه

مدتی پیش به‌ صورت اتفاقی کتابی از اسکات کارنی با عنوان ” The Harmonic Trader” به دستم رسید که در آن نگارنده الگوهای هارمونیک و نحوه معامله با آن‌ها در بازارهای سرمایه را تبیین کرده بود. وقتی کل کتاب را مطالعه نمودم متوجه شدم که اساس این الگوها چیزی نیست جز فیبوناچی و به‌کارگیری ترازهای آن در تحلیل نمودارهای قیمت.

بر معامله گران بازار پوشیده نیست که فیبوناچی قسمت عمده تحلیل‌های تکنیکال بازارهای سرمایه را تشکیل می‌دهد. در بازارهای مالی دنیا (بازار سهام، ارز و …) ترازهای فيبوناچي به‌ طور وسيعي براي محاسبه اهداف قيمتي خروج از معامله يا ورود به آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. اين ترازها به دلیل اينكه توسط قشر وسيعي از معاملهگران حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، معتبر هستند. همين توجه عمومي باعث شده که درنهایت قيمت به سمت اين ترازها هدايت گردند؛ در واقع فيبوناچي عبارت است از خطوط حمايت و مقاومتي كه قيمت در ميان اين سطوححركت می‌کند، اين سطوح بر اساس ريشه طلايي شكل می‌گیرد و به‌واسطه آن می‌توان روند قيمت يك ابزار مالی چون سهم و ارز مورد نظر رابراي آينده پیش‌بینی كرد.

نسبت‌های فيبوناچي اصلي در بازارهای مالی عبارت‌اند از :0.382 (38.2 درصد)، 0.5 (50 درصد)، 0.618 (8/61 درصد)، 0.786 (6/78 درصد) که سطوح بازگشت در مسير فيبوناچی می‌باشند و 1.27 (2/127 درصد)، 1.618 (8/161 درصد) و 2.618 (8/261 درصد) که سطوح انبساط فيبوناچی می‌باشند.

ترازهای فيبوناچي ذکرشده ابزار بسيار قدرتمندي در معاملات و روشی برای تحلیل بازگشت یا ادامه روند محسوب می‌شوند، معاملات می‌تواند فقط بر اساس اين ترازها و يا بر اساس تركيبي از اين ترازها و روش‌های ديگر مانند نمودارهایشمعي، اندیکاتورها و الگوها انجام شود؛ اما آنچه مهم است همگرایی ترازهای فیبوناچی در یک ناحیه مشخص است.

الگوهای هارمونیک در بازار سرمایه

زمانی که ترازهای فيبوناچي بازگشتي يا انبساطي را بر اساس چند حداقل و حداكثر مختلف رسم نمایید،درنتیجه ترازهایی منطبق يا نزديك به هم خواهيد يافت که به آن همگرایی می‌گویند. براي مثال يك همگرایي فيبوناچي وقتي پديد می‌آید كه تراز 38.2 درصد مربوط به يك حداكثر و 68/1 یا 78/6 درصد حداكثري ديگر بر هم منطبق يا بسيار به يكديگر نزديك شوند. همچنين ممكن است يك تراز فيبوناچي انبساطي با تراز فيبوناچي بازگشتي ديگري همگرا شوند و يك تراز قوي پدید آورند. به‌ طور کلی منظور از همگرایی، تجمع ترازهای انواع مختلف فیبوناچی در یک ناحیه مشخص است. برای مثال ترازهایی از فیبو Ret، فیبو Ext، فیبو Exp و فیبو Pro می‌توانند همزمان در یک ناحیه جمع گردند، مهم این است که شما بتوانید فیبوناچی‌های حرکات مختلف بازار را رسم نمایید تا چنین اجتماعاتی را مشاهده نمایید. درهرحال به هر صورتی که این همگرایی پدید آید تاریخ بازار نشان داده، هر چه در یک ناحیه ترازهای فیبوناچی بیشتری تجمع یابند آن ناحیه به‌عنوان یک سد قدرتمند در مقابل حرکات قیمت پافشاری می‌نماید لذا با تشکیل الگوهای بازگشتی در چنین نواحی می‌توان با اطمینان بیشتری در جهت عکس وارد بازار گردید؛ اصلی که امروزه به‌صورت بسیار ویژه‌ای در الگوهای هارمونیک و روش معامله با آن‌ها (هارمونیک تریدینگ) به‌کاربرده شده است.

معرفی

هارمونیک تریدینگ روشی است که در آن با استفاده از الگوهای ویژه قیمت و نسبت‌های فیبوناچی، نواحی که احتمال بازگشت بازار در آن وجود دارد (PRZ)، شناسایی می‌گردد. در این روش فرض بر این است که الگوها یا سیکل‌های بازار همانند بسیاری از الگوها و سیکل‌های حیات، خودشان را تکرار می‌کنند. کلید شناسایی این الگوها و ورود به یک معامله یا خروج از آن تا حد بسیار زیادی به سابقه رفتار قیمت در آن ناحیه وابسته است. البته این الگوها به‌صورت 100% درست و دقیق نمی‌باشند و تاریخ نیز این مسئله را ثابت کرده است لیکن اگر الگوهای هارمونیک به‌درستی شناسایی شوند می‌توانند فرصت‌های بسیار مناسبی را با کمترین ریسک ممکن برای تریدرها فراهم سازند.

بر این اساس و با توجه به اینکه بازارهای سرمایه در این چند سال اخیر بسیار موردتوجه هم‌وطنان عزیز قرارگرفته و روزبه‌روز نیز بر خیل مشتاقان این بازار افزوده و همچنین نبود منبع فارسی در این رابطه، مرا بر این داشت تا با استفاده از منابع معتبر و تجربیات کسب‌شده در این بازارها، کتابی را در این خصوص آماده نمایم تا علاقه‌مندان با خواندن این کتاب تا اندازه‌ای با این الگوها و روش معامله با آن‌ها در بازارهای مختلف سرمایه آشنا شوند.

امیدوارم که این کتاب بتواند تااندازه‌ای نیاز مشتاقان بازارهای مالی را تأمین نماید. توصیه می‌کنم برای مهارت بیشتر در هارمونیک، کتاب «هارمونیک تریدینگ پیشرفته در بازارهای سرمایه» نگارنده را نیز مطالعه نمایید. در پايان از کلیه دوستانی که با صبر و حوصله کل متن را بازخوانی کردند کمال تشکر و امتنان رادارم، ضمن اینکه از همه صاحب‌نظران و استادان محترم استدعا دارم كه بر من منّت بگذارند و كاستي‌های اين كتاب را به پست الکترونیکی بنده ارسال كنند تادر چاپ‌هاي بعدي از آن‌ها استفاده شود.

 مقدمه کتاب الگوهای هارمونیک در بازار سرمایه

3 Comments

  1. صبا گفت:

    اولین کتاب هارمونیکی که خواندم سال 1387

  2. مینا بردبار گفت:

    نقش هارمونیک در تحلیل غیرقابل انکار است

دیدگاهتان را بنویسید