نقش الگوهای شمعی در تحلیل نمودارهای قیمت

نقش موج شماری الیوتی
نقش موج شماری الیوتی در تحلیل نمودارهای قیمت
فوریه 27, 2016
مدیریت سرمایه و روانشناسی معامله گری
مدیریت سرمایه و روانشناسی معامله گری در بازار سرمایه
مارس 2, 2016
نقش موج شماری الیوتی
نقش موج شماری الیوتی در تحلیل نمودارهای قیمت
فوریه 27, 2016
مدیریت سرمایه و روانشناسی معامله گری
مدیریت سرمایه و روانشناسی معامله گری در بازار سرمایه
مارس 2, 2016

نقش الگوهای شمعی در تحلیل نمودارهای قیمت

نقش الگوهای شمعی در تحلیل

نقش الگوهای شمعی در تحلیل

نقش الگوهای شمعی در تحلیل
  • اينكه چه اتفاقي افتاده (عکس‌العمل قیمت) از چرايي آن (اخبار، درآمدها و غیره) بسيار مهم‌تر است.
  • تمام اطلاعات در قيمت منعکس شده است.  
  • خریداران و فروشندگان بازار را بر اساس احساسات و انتظارات خود پیش می‌برند.
  • بازار دارای نوسان است.

در حالي كه چند سالي بيش نيست که استفاده از الگوهای شمعی در نمودار‌های تحلیل تکنیکال رواج یافته است لیکن جذابیت‌های آن باعث شده که امروزه تقریباً تمامی معامله گران آن را در تحلیل‌های خویش بکار ‌گیرند.

شاید یکی از مهم‌ترین ادله به‌کارگیری گسترده الگوهای شمعی در تحلیل نمودارهای قیمت، قابلیت استفاده آن‌ها در کنار دیگر ابزارهای تحلیلی می‌باشد. شما بسیاری از ابزارهای تحلیل تکنیکال همانند خطوط پیوت، میانگین‌های متحرک، خطوط روند و کانال، فیبوناچی و ترازهای آن و به خصوص امواج الیوت را می‌توانید در کنار نمودارهای شمعی بکار ببرید. ضمن اینکه به‌کارگیری آن‌ها نسبت به الگوهای میله‌ای مزیت‌های بیشتری را پیش روی تحلیل گران قرار می‌دهد. برای نمونه اخطارهای صادره از الگوهای شمعی، از نمودارهای میله‌ای قابل کسب نمی‌باشند.

امروزه با هر ابزار تحلیلی که کار می‌کنید، بایستی نیم نگاهی به الگوهای شمعی داشته باشید. در هارمونیک تریدینگ مشاهده می‌کنید که شکل گیری الگوهای شمعی در نواحی PRZ چه تأثیر بسزایی در بازگشت قیمت ایفاء می‌کند یا تشکیل یک الگوی بازگشتی در برخورد قیمت به خط روند یا خط کانال و یا حتی نقاط پیوت چه مفهومی دارد. در امواج الیوت آموخته‌ایم که کلید شناسایی اتمام یک موج و آغاز موج بعدی در ترازهای فیبوناچی و تشکیل الگوهای شمعی در آن وابسته است. زمانی که قیمت به سقف یا کف بازار می‌رسد تنها الگوهای شمعی می‌توانند اخطار نهایی بازگشت یا ادامه روند را صادر نمایند و نمونه‌های دیگری که همگی حاکی از نقش منحصر به فرد الگوهای شمعی در نمودارهای قیمت می‌باشند.

مسلماً آشنایی با این الگوها شما را در انجام معاملات موثر تر یاری می‌نماید. نکته‌ای که بایستی متذکر شوم توجه به این مسأله است که به مکان تشکیل الگوهای شمعی توجه ویژه‌ای داشته باشید. اگر چه امروزه الگوهای شمعی به دو دسته بازگشتی و ادامه دهنده تقسیم بندی شده و آمار های مختلفی در خصوص میزان اعتبار و اثر بخشی آن‌ها منتشر شده است امّا این مسأله نبایستی موجب گمراهی شما شود؛ به نحوی که با دیدن هر الگوی بازگشتی در نقاط مختلف بازار، آن را لازم‌الاجرا دانسته و به امید بازگشت قیمت معامله نمایید.

نقش الگوهای شمعی در تحلیل

دانستن این نکته که در کجای بازار قرار دارید و حرکت احتمالی بعدی قیمت چه خواهد بود و اینکه در چه ناحیه‌ای الگوی شمعی شکل گرفته، اعتبار آن را مشخص می‌نماید نه اینکه فلان منبع آن را از جمله کدام دسته الگوها معرفی کرده و اینکه بازار، طبق آمارهای ارائه شده در چند درصد موارد به آن عکس‌العمل نشان می‌دهد. در این راستا تحلیل امواج الیوت به یافتن موقعیت بازار و پیش بینی حرکت بعدی کمک شایانی می‌نماید. اینکه بدانید در موج اصلاحی قرار دارید یا پیشرو، کمک شایانی به تجزیه و تحلیل الگوهای شمعی و میزان اثر بخشی آن‌ها می‌نماید.

مسلماً تشکیل الگوهای بازگشتی در انتهای امواج بسیار پر اهمیت‌تر از تشکیل آن در هر نقطه بازار می‌باشد. اینکه شما حد نهایی موج مورد نظر را با واسطه ترازهای فیبوناچی مشخص کنید و در آنجا یک الگوی بازگشتی تشکیل شود با اطمینان بیشتری می‌توانید بر اساس الگوی شمعی شکل گرفته معامله نمایید. خلاصه کلام اینکه فقط به الگوهایی توجه نمایید که در راستای موج شماری الیوتی و در نواحی خاص امواج مورد نظر تشکیل گردند البته در این میان نبایستی از الگوهای شمعی تشکیل شده در نواحی هارمونیک نیز غافل شد که ما آن را در کتاب « الگوهای هارمونیک در بازارهای سرمایه» تشریح کرده‌ایم امّا همان جا نیز توصیه کرده‌ایم که الگوهای هارمونیک را هم در راستای الیوت ببینید. به شما توصیه می‌کنم حتماً با تجزیه و تحلیل امواج الیوت آشنا شده و آن را در تحلیل‌های خود بکار گیرید. مطمئن باشید به جایی خواهید رسید که اگر در نموداری نتوانید موج شماری کنید آن را رها کرده و به دنبال نمودار دیگر می‌روید؛ حتی اگر بهترین الگوها در آن تشکیل شده باشد. این نکته ماحصل یک عمر تجربه و معامله تریدرهای بزرگ دنیاست. پس توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید.   

امیدوارم که این کتاب بتواند تا اندازه‌ای نیاز مشتاقان بازارهای مالی را تأمین نماید. در پايان از همسر عزيزم که با صبر و حوصله کل متن را بازخوانی کردند کمال تشکر و امتنان را دارم، ضمن اینکه از همه صاحب‌نظران و استادان محترم استدعا دارم كه بر من منّت بگذارند و كاستي‌های اين كتاب را به پست الکترونیکی اینجانب ارسال كنند تا در چاپ‌هاي بعدي از آن‌ها استفاده شود.

 

 

 مقدمه کتاب مرجع کامل الگوهای شمعی در بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید