مدیریت سرمایه و روانشناسی معامله گری در بازار سرمایه

نقش الگوهای شمعی در تحلیل
نقش الگوهای شمعی در تحلیل نمودارهای قیمت
فوریه 29, 2016
نقش چنگال آندروز در تحلیل
نقش چنگال آندروز در تحلیل نمودارهای قیمت
مارس 6, 2016
نقش الگوهای شمعی در تحلیل
نقش الگوهای شمعی در تحلیل نمودارهای قیمت
فوریه 29, 2016
نقش چنگال آندروز در تحلیل
نقش چنگال آندروز در تحلیل نمودارهای قیمت
مارس 6, 2016

مدیریت سرمایه و روانشناسی معامله گری در بازار سرمایه

مدیریت سرمایه و روانشناسی معامله گری

مدیریت سرمایه و روانشناسی معامله گری

مدیریت سرمایه و روانشناسی معامله گری

اگرچه در دوره‌ها و جلسات مختلف سير یادگیری اصول و شیوه‌های تحلیل و معامله‌گری در بازار سرمایه را متذكر شده‌ام امّا براي يادآوري اشاره می‌کنم كه پس از يادگيري كليه مباحث تحلیل تکنیکال؛ که الفبای بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد، بايستي با الگوهاي هارمونيك و هارمونيك تريدينگ (كامل و پيشرفته)، تحليل امواج اليوت و ديگر ابزارهاي تكميلي همچون چنگال آندروز آشنا شويد. اگر اين سير را با موفقيت طي كرده و در آن تجربه كافي كسب نماييد با هر شيوه معاملاتي می‌توانید معامله كنيد امّا تمام استراتژی‌های معاملاتي بايستي با نگاهي به ابزارهاي گفته‌شده بكار گرفته شود.

پس از طی این مراحل مهم‌ترین مسئله، به‌کارگیری آموخته‌ها در بازارهای واقعی می‌باشد که در این میان همان‌گونه که در کتاب راهنمای تصویری معامله با امواج الیوت اشاره شد، مباحث روانشناسی شخصی (فقدان روش، نداشتن نظم و انضباط، انتظارات غیرواقعی، صبور نبودن و به‌طورکلی عدم کنترل شخصی) و بحث مدیریت سرمایه نقش بسزایی در عملیاتی نمودن آن ایفاء می‌کند.

هرروز ما كارهای بسيار زیادی در جهت تغيير محيط انجام می‌دهیم. بذر گندم را در زمین‌های کشاورزی می‌کاریم تا گندم‌های زیادی را درو کنیم، با ورود داروهای طبیعی و شیمیایی به داخل بدن به بهبود اعضاء معیوب کمک می‌نماییم، سنگ‌های معدنی را با ابزارهای مکانیکی از زیر زمین خارج کرده و با اعمال تغییرات فیزیکی و شیمیایی، فلزات گران‌بهای آن را استخراج می‌نماییم تا در صنایع مختلف بکار گیریم و …، این‌ها ازجمله تغييراتي است كه ماهوشمندانه آن‌ها را ايجاد می‌کنیم، امّا وضعیت در بازارهای سرمایه این‌گونه نیست. شما در معامله‌گری هرگز نمی‌توانید كنترلي بر بازار داشته باشيد و در آن تغییری ایجاد نمایید.درخواست شما براي حركت قيمت در جهت مورد دلخواهتان اهميتي ندارد و هرگز نمی‌توانید بازار را در جهتي خاص به حركت درآوريد و قصد شما هم هیچ تأثیری نخواهد داشت. ما هيچ ابزار و امكاني براي تأثیرگذاری بر بازار در اختيارنداريم. به نظر شما چه باید کرد؟ شاید بهترین پاسخ این باشد که اگر نمی‌توانیم هیچ كنترلي بر بازار داشته باشيم؛ بر خودمان که می‌توانیم. تنها چيزي كه می‌تواند ما را در این امر موفق كند اين است كه بتوانيم بر خودمان كنترل داشتهباشيم. این یکی از مهم‌ترین رازهای موفقیت در بازار محسوب می‌شود که بسیاری از معامله‌گران از آن غفلت می‌کنند.

اگر قادر نباشید که بر احساسات درونی خود کنترل داشته باشید هرگز نمی‌توانید آموخته‌ها و تجربیات خود در بازار را بکار برید. تاکنون با افراد زیادی مواجه شده‌ام که علیرغم کسب دانایی کافی و مناسب معامله‌گری در بازار سرمایه نمی‌توانند آموخته‌های خود را در بازار واقعی بکار گیرند. مشکل این دسته از افراد عدم کنترل درونی می‌باشد درحالی‌که این مهم سهم بسزایی در بهبود کارآیی معاملاتی افراد ایفاء می‌کند. شاید این جمله لاری لوین در کتاب رازهای معامله‌گری غیراحساسی تائیدی بر این مهم باشد که:

 فردي با ديسيپلين شخصي خوب ولي متد كاري ضعيف، كارايي بهتري خواهد داشت از كسي كه ديسيپلين كاري ضعيفي دارد ولي از بهترين متد كاريموجود استفاده می‌کند.

 مشکل بعدی بسیاری از معامله‌گران عدم توجه به قوانین مدیریت سرمایه می‌باشد. به گفته وین گورمن (Wayne Gorman) و جفری کندی (Jeffrey Kennedy) در کتاب راهنمای تصویری معامله با امواج الیوت، مدیریت ریسک برای موفقیت و طول عمر یک معامله‌گر بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در مدیریت سرمایه علاوه بر میزان مناسب حجم معاملات و به‌کارگیری حد زیان توجه به این سه نکته اساسی ضروری است: کاهش ریسک؛ از بین بردن ریسک؛ حفظ سود کسب‌شده. برای مثال، در این رابطه مدام با افرادي مواجه می‌شوم كه در يك معامله خاصوارد سود بسيار بالايي شده‌اند امّا درنهایت علیرغم قرار داشتن در یک سود عظيم؛ معامله خود را با تحمل زیان بسته‌اند. وقتي علت را از آن‌ها جویا می‌شویم، متوجه می‌شویم که به دلیل عدم رعایت یکی از مؤلفه‌های مدیریت سرمایه یعنی حفظ سود کسب‌شده با چنین فاجعه‌ای مواجه شده‌اند. اینکه واژه فاجعه را بکار بردم، عمد داشتم چراکه عدم توانایی معامله‌گر در حفظ سود یک معامله موفق، واقعاً فاجعه است.

مدیریت سرمایه و روانشناسی معامله گری

نتیجتاً اینکه مجدداً تأکید می‌شود كه اگر شما نمی‌توانید بر عملكرد بازار هيچ كنترلي داشتهباشيد پس بايد بر عملكرد خود كنترل داشته باشيد ضمن اینکه بحث مدیریت سرمایه نیز نقش بسزایی در کارآمد کردن معاملات شما ایفاء می‌کند. كتاب حاضر که ترجمه‌ی کتاب Super Trader اثر ارزشمند ون تارپ است، به آموزش عملی تحقق این دو مهم در معامله‌گری می‌پردازد. شاید این کتاب یکی از بهترین منابع در این زمینه باشد که با رویکردی عملی به آموزش روان‌شناسی معامله‌گری و مدیریت سرمایه و به‌کارگیری آن‌ها در بازار سرمایه می‌پردازد.

به‌منظور بالا بردن میزان یادگیری به خوانندگان محترم توصیه می‌شود هر قسمت را به دقت مطالعه کنید، زیر قسمت‌های مهم خط بکشید و مفاهیم آموخته‌شده را پس از تمرین در معاملات خود بکار بندید. به‌این‌ترتیب به مفاهیم آموخته‌شده تسلط می‌یابید. امیدوارم این کتاب بتواند تا اندازه‌ای نیاز مشتاقان بازارهاي سرمايه را تأمین نماید. در پايان از کلیه دوستانی که با صبر و حوصله کل متن را بازخوانی کردند کمال تشکر و امتنان را دارم، ضمن اینکه از همه صاحب‌نظران و استادان محترم استدعا دارم كه بر مؤلف منّت گذاشته و كاستي‌های اين كتاب را به پست الکترونیکی حقیر ارسال كنند تادر چاپ‌هاي بعدي از آن‌ها استفاده شود.

 مقدمه کتاب معامله گر برتر: در بازارهای خوب و بد سودی همیشگی داشته باشید

2 Comments

  1. سالیان گفت:

    مهمترین رکن بازار. کتاب مدیریت سرمایه کاربردی شما را خواندم بسیار لذت بردم.

دیدگاهتان را بنویسید