به بهانه انتشار کتاب: آغاز تجزیه و تحلیل سهام با رویکرد تکنیکال و بنیادی

pa scaled - به بهانه انتشار کتاب: آغاز تجزیه و تحلیل سهام با رویکرد تکنیکال و بنیادی
پکیج آموزش تحلیل تکنیکال (3): الگوهای پرایس اکشن در بازار
نوامبر 21, 2018
درس زیست فناوری صنعتی کارشناسی ارشد
درس زیست فناوری صنعتی کارشناسی ارشد – دانشگاه الزهرا (س)
مارس 11, 2019
pa scaled - به بهانه انتشار کتاب: آغاز تجزیه و تحلیل سهام با رویکرد تکنیکال و بنیادی
پکیج آموزش تحلیل تکنیکال (3): الگوهای پرایس اکشن در بازار
نوامبر 21, 2018
درس زیست فناوری صنعتی کارشناسی ارشد
درس زیست فناوری صنعتی کارشناسی ارشد – دانشگاه الزهرا (س)
مارس 11, 2019

به بهانه انتشار کتاب: آغاز تجزیه و تحلیل سهام با رویکرد تکنیکال و بنیادی

کتاب: آغاز تجزیه و تحلیل سهام

کتاب: آغاز تجزیه و تحلیل سهام

کتابی که به آمیزه ای از تحلیل تکنیکال و بنیادی اشاره می کند. اینکه چگونه با توجه به گزارش منتشر شده حسابرسی یک شرکت متوجه شویم آیا سهامش ارزش خرید دارد یا خیر و.. دیگر مباحث بنیادی و تکنیکال…..

کتاب: آغاز تجزیه و تحلیل سهام

در بسیاری از جلسات و دوره‌های آموزشی، سؤال مشترکی که از حقیر پرسیده می‌شود این است که برای یادگیری دانش تحلیل در بازارهای مختلف سرمایه اعم از سهام، کالا، ارز، فلزات، بورس، آتی و …از کجا بایستی آغاز کنند؟ من همواره در پاسخ به این سؤال گفته‌ام که برای یادگیری این دانش بایستی مباحث زیر را به ترتیب مطالعه نموده و آن‌ها را در نمودارهای قیمت به کار بندید؛ قسمت اول “دانایی” و قسمت دوم “توانایی” تحلیل‌گر را به دنبال خواهد داشت (مطالعه بیشتر). مسلماً افراد پس از مدتی قادر خواهند بود تحلیل‌های معاملاتی ارائه نمایند یا اینکه در بازارهای سرمایه به معامله بپردازند.

سیر

این مباحث به ترتیب از سطح مقدماتی تا پیشرفته عبارت‌اند از:

  • تحلیل تکنیکال
  • هارمونیک تریدینگ
  • تحلیل الیوت
  • چنگال آندروز
  • استراتژی‌های معاملاتی
  • روان‌شناسی معامله‌گری و مدیریت سرمایه

ضمن اینکه افراد بایستی نیم نگاهی به مباحث فاندامنتال نیز داشته باشند. در این میان تحلیل تکنیکال شما را با الفبای بازار سرمایه آشنا خواهد کرد. در تحلیل تکنیکال با مباحثی چون حمایت، مقاومت، خط روند، خط کانال، فیبوناچی، الگوهای قیمت، الگوهای شمعی، اندیکاتورها و اوسیلاتورها آشنا خواهید شد که اگر به اختصار بخواهیم بیان کنیم تحلیل تکنیکال چیزی جز شناسایی نواحی حمایت و مقاومت (با یادگیری مباحث حمایت، مقاومت، خط روند، خط کانال، فیبوناچی، الگوهای قیمت) و بررسی رفتار قیمت در این نواحی (الگوهای شمعی، اندیکاتورها و اوسیلاتورها) نیست که در واقع همان هدف تحلیل­گران برای ورود به موقعیت‌های معاملاتی می‌باشد. البته بایستی متذکر شوم که تحلیل تکنیکال خود به دو قسم سنتی و پیشرفته تقسیم‌بندی می‌شود که شاخه سنتی آن را بیشتر افراد با کتاب تکنیکال جان مورفی می‌شناسند در حالی که مباحث پیشرفته‌تر تکنیکال بر بحث رفتار قیمت (Price Action) متمرکز می‌باشد که جزو دقیق‌ترین مباحث تحلیلی به شما می‌رود و بنده بخشی از آن را در کتاب مرجع کامل تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه طرح کرده‌ام.

امّا كتاب حاضر که تلفیقی از مباحث تکنیکال و فاندامنتال را به همراه دارد، ترجمه‌ی کتاب ارزشمند The Getting Started in Stock Analysis, Illustrated Edition  از سلسله کتاب‌های انتشارات John Wiley & Sons  است که توسط مایکل سی.تامست (Michael C. Thomsett) در سال 2015 میلادی نگاشته شده است. نخستین بار که این کتاب به دستم رسید؛ جامعیت مباحث مطرح شده تکنیکال و فاندامنتال در آن مرا بر آن داشت تا درصدد ترجمه این کتاب برایم لیکن مشغله‌های کاری و تحقیقاتی در دانشگاه و دیگر مراکز باعث شد که این کتاب را به مدیریت محترم موسسه مهربان نشر پیشنهاد نمایم تا مترجم خوبی برای این کتاب انتخاب نمایند. کتابی که در حال حاضر منتشر شده ترجمه سرکار خانم ریحانه نظام آبادی است که پیش‌تر نیز ترجمه کتاب ارزشمند ” معامله‌گری با ذهن آگاهانه” را برعهده داشته‌اند. حقیر در ترجمه پیش رو فقط به ویراستاری علمی کتاب پرداخته‌ام ضمن اینکه در قسمت‌های مختلف نیز پیشنهاد‌هایی داشته‌ام تا بر این اساس خوانندگان محترم بتوانند با خواندن این کتاب تا حد زیادی با مباحث تکنیکال و بنیادی دخیل در تحلیل نمودارهای بازار سرمایه آشنایی یابند. خواندن این کتاب ارزشمند را به تمام علاقه‌مندان و مشتاقان بازار سرمایه توصیه می‌نمایم؛ ضمن اینکه اگر درصدد کسب دانش و تجربه کامل در تحلیل گری بازار سرمایه هستید از مسیر راهی که در ابتدای مقدمه برایتان تصویر کردم، غافل نشوید.

saham2 200x300 - به بهانه انتشار کتاب: آغاز تجزیه و تحلیل سهام با رویکرد تکنیکال و بنیادی

کتاب: آغاز تجزیه و تحلیل سهام

نکته

توصیه بنده این است که مطالب این کتاب و دیگر منابع معرفی شده بر اساس سیری که در بالا به آن اشاره شد را با دقت مطالعه کرده و آن‌ها را در حساب‌های مجازي امتحان كنيد و آنگاه كه از بازدهي آن در طي چندین ماه معامله مطمئن شديد، آن را در حساب واقعی‌تان بكار ببريد. همواره از حد ضرر (SL) استفاده نماييد چرا كه ممكن است تحليل شما اشتباه باشد يا اينكه حادثه‌ای موجب حركت قيمت در خلاف جهت معامله شما گردد. اين كار باعث می‌شود با اندك زياني از بازار خارج شويد و اصل سرمايه شما محفوظ باشد. توجه داشته باشید که مهم‌ترین اصل در بازارهای مالی، حفظ و مديريت سرمايه است؛ اصلی که بسیار از افراد آن را نادیده می‌گیرند.

اين نكته را به خاطر داشته باشيد كه مسئول تمام اعمال، خود شما هستيد. سعي نكنيد اشتباهات خود را به گردن ديگران بیندازید. به قول کارشناسان نپذیرفتن اشتباه، فقط لجبازی با خود و از بین بردن حساب است. تفاوتی ندارد که معامله‌گر، یک معامله اشتباه را نمی‌پذیرد و از آن درس نمی‌گیرد و یا کلاً از یک سیستم معاملاتی اشتباه به طور مداوم استفاده می‌کند. بازار محل قدرت‌نمایی معامله گران نیست. هیچ زمانی بازار خود را با هیچ‌کس هماهنگ نمی‌کند بلكه این معامله گران هستند که باید خود را با شرایط بازار هماهنگ کنند. اشتباهات خود را بشناسید، آن‌ها را بپذیرید و از آن‌ها درس بگیرید. اولین گام در راه موفقیت، شناسایی اشتباهات است. توصیه می‌کنم همراه با این کتاب، کتاب کاربردی مرجع کامل تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه (ویرایش جدید) را مطالعه نمایید. در انتها امیدوارم این کتاب بتواند تا اندازه‌ای نیاز مشتاقان بازارهای مالی را تأمین نماید؛ ضمن اینکه از همه صاحب‌نظران و اساتید محترم استدعا دارم كه بر من منّت بگذارند و كاستي‌های اين كتاب را به پست الکترونیکی حقیر ارسال كنند تا در چاپ‌هاي بعدي از آن‌ها استفاده شود.

فهرست مطالب را از اینجا دریافت کنید

لینک تهیه اینترنتی

 

4 Comments

  1. […] از مبتدي و حرفه اي، معامله گران، فعالان نهادهای مالی و سرمایه گذاری و تمامی افرادی که به دنبال یادگيري دانش تحليل هستند […]

دیدگاهتان را بنویسید