دعوت به همکاری در ترجمه کتاب های مالی
دعوت به همکاری در ترجمه کتاب های مالی
جولای 8, 2021
همه چیز درباره NFT توکن متاورس
کتاب همه چیز درباره NFT توکن متاورس
ژانویه 6, 2022
دعوت به همکاری در ترجمه کتاب های مالی
دعوت به همکاری در ترجمه کتاب های مالی
جولای 8, 2021
همه چیز درباره NFT توکن متاورس
کتاب همه چیز درباره NFT توکن متاورس
ژانویه 6, 2022

کتاب همه چیز درباره متاورس

کتاب همه چیز درباره متاورس

کتاب همه چیز درباره متاورس

کتاب همه چیز درباره متاورس
1655627214 300x300 - کتاب همه چیز درباره متاورس

کتاب همه چیز درباره متاورس

شابک : 6-0-94436-622-978
ناشر: باوین کتاب

تعداد صفحات :252
شمارگان چاپ : 1000

نوبت چاپ : سوم 1401

کتاب حاضر از سلسله كتاب هاي بازار سرمايه به قلم دکتر علي محمدي است

صبح از خواب بیدار می‌شوید، عینک و هدفون متاورسیتان را می‌زنید و همه‌چیز تغییر می‌کند. مثل این است که وارد دنیای جدیدی شده باشید. در این دنیای جدید می‌توانید کار کنید، سر کلا درس حاضر شوید، با دوستانتان قرار بگذارید، حتی شاید دلتان بخواهد لحظاتی را کنار اهرام ثلاثه یا اقیانوس آرام سپری کنید. این دنیای متاورس است و همه‌چیز در آن امکان‌پذیر است.

متاورس البته چندان هم ایده جدیدی نیست. ایده آن از اوایل دهه نود بارها مطرح شده است.

حتی در فیلم‌هایی مثل ماتریکس یا آواتار هم نوعی از آن نشان شده بود. ولی به‌دلیل توان سخت‌افزاری قوی موردنیازش هنوز امکان راه‌اندازی کامل آن وجود ندارد. درواقع از وقتی مارک زاکربرگ اسم فیس‌بوک را به متا تغییر داد همه‌چیز کاملاً جدی شد. [1]

معرفی

«متاورس» (Metaverse) به معنی دنیایی فراتر از دنیای واقعی موجود است که در آن، بسیاری از محدودیت‌های موجود در دنیای واقعی رفع شده است.

متاورس با استفاده از علوم و فنّاوری‌های جدید مانند «واقعیت افزوده»، «واقعیت مجازی»، «هوش مصنوعی» و «بلاکچین» دنیای مجازی ارائه می‌کند که در آن افراد می‌توانند به صورت آواتارهای سه‌بعدی حضور پیدا کرده و فعالیت‌های مختلفی همچون فعالیت اقتصادی بر پایه رمزارز به همراه دوستان خود انجام دهند.

دنیای متاورس، تلفیقی از دنیای واقعی و تخیلی است که با استفاده از سنسورها و هدست‌های مختلف، حس واقعیِ بودن در یک مکان خیالی و تجربه‌های واقعی را به کاربران می‌دهد.

کتاب همه چیز درباره متاورس

متاورس شبکه‌ای گسترده از جهان‌ها و شبیه سازی‌های سه‌بعدی پایدار است که به صورت آنی و لحظه به لحظه پردازش می‌شوند و در آن هویت اشخاص، اشیای فیزیکی، تاریخ بشر و حتی سیستم‌های پرداختی پیوستگی خودشان را حفظ و هم‌زمان تعداد زیادی از افراد را به صورت مجازی در خود جای دهد.

به‌عبارت دیگر، متاورس شبکه‌ای بسیار گسترده از محیط‌های مجازی همیشه فعال است. در متاورس افراد می‌توانند به‌طور دائمی آنلاین باشند و به‌کمک عینک‌های واقعیت افزوده یا در قالب آواتار با همدیگر و اشیاء دیجیتال اطراف خود تعامل داشته باشند.

می‌توان گفت متاورس تکامل اینترنت امروزی و ترکیب آن با دنیای روزمره ماست. در واقع متاورس مرحله جدیدی از اینترنت است که عامل ترکیب واقعیت افزوده (AR)، واقعیت توسعه‌یافته (XR) و واقعیت مجازی (VR) با دنیای فیزیکی ما خواهد بود؛ متاورس نقطه اتصال زندگی واقعی و دیجیتالی است.

متاورس

متاورس از دو واژه “مِتا” (Meta) به معنی فراتر و “یونیورس” (Universe) به معنی جهان تشکیل شده است؛ معنی واژه متاورس، “فرا جهان” است.

نیل استیونسن (Neal Stephenson) اولین بار در کتاب خود به نام سقوط برف (Snow Crash) در سال ۱۹۹۲ از واژه متاورس استفاده و آن را یک دنیای مجازی سه‌بعدی متشکل از آواتار مردمان واقعی توصیف کرد. در این داستان، دو نفر راننده تحویل کالا برای نجات خود از یک ویران‌شهر سرمایه‌داری، در دنیای متاورس سفر می‌کنند.

متاورس فرضیه‌ای از نسل بعدی اینترنت است که از محیط‌های مجازی سه‌بعدی آنلاین غیرمتمرکز و پایدار تشکیل می‌شود.

این دنیای مجازی از طریق هدست‌های واقعیت مجازی، عینک‌های واقعیت افزوده، گوشی‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی قابل‌دسترسی خواهد بود.

متاورس، به شکلی محدود در حال حاضر در پلتفرم‌هایی مانند VRChat یا بازی‌های ویدیویی مانند زندگی دوم وجود دارد.پایه و اساس بازی زندگی دوم (Scond The Life) شبیه به متاورس است. در این بازی کاربران می‌توانند با دلار آمریکا پول این بازی را بخرند و با پول خود در این بازی هر کاری که می‌خواهند انجام دهند.

در متاورس کاربران آن قادر خواهند بود که از همه حواس پنجگانه خود استفاده کنند.

گاهی شاد می‌شوند و گاهی غمگین. متاورس دو نسخه دارد: ۱ و ۲. در متاورس، کاربران احتمالاً روی یک تخت می‌خوابند و آواتار آن‌ها در دنیایی سه‌بعدی با کیفیت فوق‌العاده بالا بیدار می‌شود و با آواتارهای دیگر و عوامل فرم‌افزاری ارتباط برقرار می‌کند.

یک نظر

سرمایه‌گذار خطرپذیر و مقاله‌نویس، متیو بال  (Mathew Ball)، در وب سایت خود نوشته‌است که متاورس به «دروازه‌ای به سوی اکثر تجربیات دیجیتال، یک عضو کلیدی از تمام تجربیات فیزیکی و پلتفرم کار بزرگ بعدی» تبدیل خواهد شد.

به باور وی، این دنیا به نیروی محرکه ساخت نسل جدید شرکت‌ها، مشابه همان اتفاقی که در زمان آغاز محبوبیت اینترنت افتاد، تبدیل خواهد شد.

نکته جالب‌تر اینکه حتی می‌تواند منجر به سقوط رهبران فعلی صنعت شود؛ باز هم مشابه همان اتفاق رشد و ظهور پلتفرم‌های دیجیتال. دنیای مجازی متاورس قابلیت تبدیل شدن به یک صنعت تریلیون دلاری را دارد؛ دنیایی برای سرگرمی، تبلیغات و حتی برای برخی، مکانی برای کار کردن. [2]

 

جایگاه فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال

به نظر می‌رسد دنیای متاورس قرار است در کنار دارایی‌های دیجیتال فراهم‌کننده دسترسی برون‌منطقه‌ای به خدمات و محصولات، و به لطف راه‌حل‌های هویت دیجیتال مبتنی بر بلاکچین که به آواتارهای دیجیتالی واقعاً پایدار کمک می‌کنند، ارزش‌هایی مانند دسترسی بدون نیاز به کسب اجازه، مقاومت در برابر سانسور، امنیت و عدم تمرکز که صنعت بلاکچین بر پایه آن بنا شده‌است را به ارث ببرد.

در حال حاضر، پروژه‌های متاورس و پلتفرم‌های رسانه اجتماعی رمز ارزی زیادی در دست توسعه هستند و مزیت بزرگ فنی و اولیه‌ای نسبت به عرضه‌های دارای پشتوانه شرکتی دارند که باعث دموکراتیک و عمومی ماندن آن‌ها می‌شود.

با این وجود، متصدیان فنّاوری در نهایت با هدف هدایت توسعه متاورس و شکل‌دهی به آن مطابق تصورات خود، به دنبال تأثیرگذاری و اعمال قدرت بر زیرساخت‌های بلاکچین خواهند رفت.

در هر حال، با توجه به پیش‌بینی رشد ترکیبی سالانه ۱۳٫۱ درصدی صنعت متاورس طی چند سال آینده و رشد ۳۲٫۴ درصدی برای حوزه فناوری بلاکچین حداقل تا سال ۲۰۲۵، انگیزه مالی قوی‌تری در متاورس وجود دارد.

توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT)

توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) نیز نقش بنیادینی در دنیای متاورس ایفا کرده و مالکیت کامل کاراکترها، آیتم‌های کسب‌شده در داخل بازی و حتی زمین‌های مجازی را به کاربران می‌دهند. یک NFT از یک ملک مجازی ۲۵۹ پارسلی (واحد شمارش قطعه زمین) در دسنترالند اخیراً به قیمت بیش از ۹۰۰٬۰۰۰ دلار، بزرگترین فروش تاریخ تا کنون، فروش رفته ‌است.

با توجه به اهمیت این فناوری نوین و لزوم آشنایی هر چه بیشتر با آن، کتاب حاضر را با کمک مقالات منتشره در این حوزه تدوین و گردآوری کرده­ام.

 

[1]. Ref: https://rahavard365.com/

[2]. Ref: https://www.imna.ir/

 

فهرست مطالب:

downloadicon - کتاب همه چیز درباره متاورس

این کتاب را می توانید از کتابفروشی های معتبر و به صورن آنلاین از باوین شاپ تهیه کنید (کلیک کنید).

کتاب زیر را هم ببینید:

1649043899 300x300 - کتاب همه چیز درباره متاورس

همه چیز درباره NFT توکن متاورس

دیدگاهتان را بنویسید