مسیر یادگیری دانش تحلیل در بازارهای سرمایه

سیر مطالعه کتب بازار سرمایه
سیر مطالعه منابع بازار سرمایه
مارس 8, 2020
آزمایشگاه میکروب شناسی 2
آزمایشگاه میکروب شناسی 2 – دانشگاه الزهرا (س)
آوریل 11, 2020
سیر مطالعه کتب بازار سرمایه
سیر مطالعه منابع بازار سرمایه
مارس 8, 2020
آزمایشگاه میکروب شناسی 2
آزمایشگاه میکروب شناسی 2 – دانشگاه الزهرا (س)
آوریل 11, 2020

مسیر یادگیری دانش تحلیل در بازارهای سرمایه

مسیر یادگیری دانش تحلیل

مسیر یادگیری دانش تحلیل

مسیر یادگیری دانش تحلیل در بازارهای سرمایه

سیر مطالعاتی یک تحلیلگر چگونه است؟

در بسیاری از جلسات و دوره‌های آموزشی، سؤال مشترکی که از حقیر پرسیده می‌شود این است که برای یادگیری دانش تحلیل در بازارهای مختلف سرمایه اعم از سهام، کالا، ارز، فلزات، بورس، آتی و …از کجا بایستی آغاز کنند؟

من همواره در پاسخ به این سؤال گفته‌ام که برای یادگیری این دانش بایستی مباحث زیر را به ترتیب مطالعه نموده و آن‌ها را در نمودارهای قیمت به کار بندند؛

24 اstrاtژی hای maaاmlh 300x300 - مسیر یادگیری دانش تحلیل در بازارهای سرمایه

قسمت اول “دانایی” و قسمت دوم “توانایی” تحلیل‌گر را به دنبال خواهد داشت. مسلماً افراد پس از مدتی قادر خواهند بود تحلیل‌های معاملاتی ارائه نمایند یا اینکه در بازارهای سرمایه به معامله بپردازند. این مباحث به ترتیب از سطح مقدماتی تا پیشرفته عبارت‌اند از:

مسیر یادگیری دانش تحلیل

مسیر یادگیری دانش تحلیل به صورت زیر است

  1. تحلیل تکنیکال
  2. هارمونیک تریدینگ
  3. تحلیل الیوت
  4. چنگال آندروز
  5. استراتژی‌های معاملاتی
  6. روان‌شناسی معامله‌گری و مدیریت سرمایه

ضمن اینکه افراد بایستی نیم نگاهی به مباحث فاندامنتال نیز داشته باشند.

1) تحلیل تکنیکال

1) تحلیل تکنیکال

در این میان تحلیل تکنیکال شما را با الفبای بازار سرمایه آشنا خواهد کرد. در تحلیل تکنیکال با مباحثی چون حمایت، مقاومت، خط روند، خط کانال، فیبوناچی، الگوهای قیمت، الگوهای شمعی، اندیکاتورها و اوسیلاتورها آشنا خواهید شد .

اگر به اختصار بخواهیم بیان کنیم تحلیل تکنیکال چیزی جز شناسایی نواحی حمایت و مقاومت (با یادگیری مباحث حمایت، مقاومت، خط روند، خط کانال، فیبوناچی، الگوهای قیمت) و بررسی رفتار قیمت در این نواحی (الگوهای شمعی، اندیکاتورها و اوسیلاتورها) نیست که در واقع همان هدف تحلیل­گران برای ورود به موقعیت‌های معاملاتی می‌باشد.

البته بایستی متذکر شوم که تحلیل تکنیکال خود به دو قسم سنتی و پیشرفته تقسیم‌بندی می‌شود که شاخه سنتی آن را بیشتر افراد با کتاب تکنیکال جان مورفی می‌شناسند در حالی که مباحث پیشرفته‌تر تکنیکال بر بحث رفتار قیمت یا همان پرایس اکشن (Price Action) متمرکز می‌باشد که جزو دقیق‌ترین مباحث تحلیلی به شما می‌رود و بنده بخشی از آن را در کتاب مرجع کامل تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه طرح کرده‌ام.

در مباحث تحلیل تکنیکال بهتر است افراد مباحث اسمارت مانی (پول هوشمند) را نیز یاد بگیرند چرا که بسیاری از دستکاری های بازار توسط آنها صورت می پذیرد

برای یادگیری تحلیل تکنیکال مطالعه منابع زیر به ترتیب پیشنهاد می شود:

کتب تحلیل تکنیکال:

  1. مرجع كامل تحليل تكنيكال در بازارهاي سرمايه 
  2. مرجع كامل الگوهاي شمعي در بازارهاي سرمايه
  3. دوره 3 جلدی تحلیل تکنیکال وایکوف
  4. تحلیل دیداری در بازار سرمایه- جان مورفی
  5. روش وایکوف؛ کلید درک مبانی معاملات اثر انریکه دیاث والدکانتوس

 

کتب اسمارت مانی (پول هوشمند):

  1. کتاب مفاهیم و کلیات اسمارت مانی (پول هوشمند)
  2. استادی در اسمارت مانی و پرایس اکشن (ICT)

پکیج های آموزشی:

  1. تحلیل تکنیکال 1: مباحث روند و نواحی حمایت و مقاومت
  2.  تحلیل تکنیکال 2: مهارت در الگوهای شمعی
  3.  تحلیل تکنیکال 3: الگوهای پرایس اکشن در بازار سرمایه

البته در این میان می توانید از پکیج آموزشی تحلیل تکنیکال 1 و 2 و 3 نیز استفاده کنید.

2) هارمونیک تریدینگ

2) هارمونیک تریدینگ

با یادگیری تحلیل تکنیکال همواره این دغدغه وجود خواهد داشت که آیا من بایستی رفتار قیمت را در تمام نواحی حمایت و مقاومت شناسایی‌شده زیر نظر بگیرم.

برای مثال قیمت یک نماد در حال ریزش است و در مقابل آن به ترتیب چندین تراز حمایت قرار دارند. آیا بایستی در تمام ترازها رفتار قیمت را بررسی نمایم. مسلماً هر چه تعداد نمادهای مورد نظر بیشتر می‌شود بایستی زمان بیشتری را به این امر اختصاص بدهیم.

چنین دغدغه‌ای باعث شد تا معامله ­گران به دنبال شناسایی نواحی باشند که چندین تراز حمایت و مقاومت در یک ناحیه متمرکز شده‌اند و لذا بازار به راحتی نمی‌تواند از آن عبور نماید. چنین ناحیه‌ای را ناحیه PRZ می‌نامند که در واقع ناحیه‌ای با بیشترین پتانسیل بازگشت قیمت می‌باشد.

هدف هارمونیک تریدینگ شناسایی چنین نواحی است که در ابتدا با همگرایی ترازهای مختلف فیبوناچی‌های مختلف در قیمت (P.PRZ) آغاز شده و در نهایت به PRZ زمانی (T.PRZ)، نواحی Plus Point و همچنین نواحی پیشرفته X.Pointختم می‌شود که مکرراً در دوره‌ها و کارگاه‌های مختلف آموزشی به آن اشاره کرده‌ام و دو کتاب آشنایی با الگوهای هارمونیک در بازار سرمایه و هارمونیک تریدینگ پیشرفته در بازار سرمایه را به آن اختصاص داده‌ام.

در آینده نیز اگر توفیق باشد، یک کتاب تخصصی به این امر اختصاص خواهم داد.

خلاصه اینکه هارمونیک تریدینگ به شما کمک خواهد کرد تا نواحی با پتانسیل بالای بازگشت قیمت را پیدا کنید و فقط در آن نواحی به بررسی رفتار قیمت بپردازید، نواحی با نقطه ورود عالی و حد زیان بسیار اندک. البته در این میان نیز با الگوهایی آشنا خواهید شد که فقط برخی از آن‌ها قابل توجه هستند و شما می‌توانید آن‌ها را در دو کتاب ذکر شده دنبال نمایید.

برای یادگیری هارمونیک تریدینگ مطالعه منابع زیر به ترتیب پیشنهاد می شود:

پکیج های آموزشی:

  1. هارمونیک تریدینگ در بازار سرمایه

کتب:

  1. الگوهاي هارمونيك در بازارهاي سرمايه
  2. هارمونيك تريدينگ پيشرفته در بازارهاي سرمايه

3) تحلیل الیوت

3) تحلیل الیوت

تحلیل‌گر پس از آشنایی با هارمونیک تریدینگ با این مشکل مواجه خواهد شد که با ورود به بازار از نواحی PRZبایستی به دنبال چه اهدافی باشد به عبارت دیگر بازار تا کجا حرکت خواهد کرد.

درست است که با ورود هارمونیک به بازار، اهدافی با شماره‌های 1، 2، 3 و … (TP1، TP2، TP3 و …) مشخص شده‌اند اما تعیین چنین اهدافی به این منزله نیستند که مثلاً بازار تا هدف 3 بالا خواهد رفت یا اینکه فقط تا هدف 2 حرکت خواهد کرد.

این مشکل به این دلیل است که تحلیل‌گر نمی‌داند در کجای بازار قرار دارد و به همین دلیل نیز نمی‌تواند مسیر بعدی را پیش‌بینی کند؛ دقت کنید “پیش‌بینی” نه “پیش‌گویی”!؛ همانند مسافری که نمی‌داند کجا قرار دارد اما می‌خواهد به مقصدی سیر کند.

به نظر شما چنین مسافری به کدام یک از چهار جهت اصلی (شمال، جنوب، غرب و شرق) بایستی حرکت کند تا به مقصد برسد؟ تصدیق می‌فرمایید که این مبدأ می‌باشد که جهت وصول به مقصد را مشخص می‌کند. برای مثال اگر در جنوب مقصد قرار داشته باشد یک حرکت رو به شمال وی را به مقصد خواهد رساند.

در بازار نیز چنین است وقتی ندانیم که در یک حرکت اصلاحی بازار قرار داریم یا در یک روند، هرگز نمی‌توانیم حرکت بعدی را پیش‌بینی کنیم. این مشکل با یادگیری تحلیل الیوت قابل حل خواهد بود. از نظر نگارنده تنها عنصر تحلیلی در بازارهای سرمایه، الیوت است و لا غیر.

در اهمیت امواج الیوت در بازار سرمایه ضروری است اشاره‌ای به مقدمه کتاب مرجع کامل امواج الیوت در بازار سرمایه بنمایم که در جلسات مختلف تدریس و تحلیل آن‌ها را گوشزد کرده‌ام:

 اهمیت الیوت

«…. نقش امواج اليوت در تحليل نمودارهاي قيمت همانند نقش دو چشم انسان است؛ همان‌گونه كه فرد نابينا نمی‌تواند از وضعيت پيراموني خود مطلع گردد، افراد بدون به‌کارگیری اين امواج نمی‌توانند از وضعيت جاري و آينده بازار مطلع گردند و بر اين اساس بسياري از استراتژی‌های معتبر معاملاتي از منظر آن‌ها بی‌اعتبار قلمداد می‌گردد.

تأکید مكرر بنده در کتاب‌های قبلي مبني بر به‌کارگیری امواج اليوت ناظر به اهميت اين عنصر داشته است….

دوستان، به نظر حقیر تا با اين امواج و تکنیک‌های معاملاتي آن آشنا نشديد، هرگز وارد بازار نشويد چرا كه فقط پس از آشنايي كامل با اين امواج می‌توانید استراتژی‌های مختلف را با موفقيت در معاملات خود بكار بگيريد.

من فرد يا افرادي را سراغ ندارم كه بدون به‌کارگیری تحليل اليوت بتوانند به صورت بلندمدت در بازار دوام داشته باشند اما در مقابل افراد زيادي را سراغ دارم كه با به‌کارگیری اين تحليل در معاملات خود بسيار موفق عمل می‌کنند».

البته دقت داشته باشید که یادگیری و کسب تجربه در الیوت به مطالعه و ممارست بسیار زیادی نیاز دارد که گاهی ممکن است چندین ماه به طول انجامد؛ اما پس از یادگیری به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که آیا نماد مورد نظر برای معامله کردن مناسب است یا خیر؟

چرا که یک نماد در تمام زمان‌ها برای معامله‌گری مناسب نمی‌باشد! اگر قادر باشید که به‌سرعت امواج و الگوهای بالقوه اليوتي را تشخیص دهید، بررسي نمودارهای مختلف براي شما بسیار آسان خواهد بود.

در این صورت با شناسايي يك حركت اصلاحي يا پيشرومی‌توانید در قسمت‌های مختلف آن معامله انجام دهيد و اين يكي از مهم‌ترین مزاياي تئوري اليوت است.

برای یادگیری تحلیل الیوت مطالعه منابع زیر به ترتیب پیشنهاد می شود:

کتب (ترتیب مطالعه رعایت شود):

  1. راهنمای سریع تحلیل الیوت
  2. مرجع كامل امواج اليوت در بازارهاي سرمايه
  3. راهنمای تصویری معامله با امواج الیوت
  4. مهارت در امواج الیوت به همراه نکات معاملاتی

پکیج های آموزشی:

  1. تحلیل الیوت در بازار سرمایه (1)
  2. تحلیل الیوت در بازار سرمایه (2)

دقت داشته باشید مباحث الیوت نسبت به سایر مباحث سنگین تر بوده و یادگیری آن نیاز به زمان دارد. توصیه ما این است که حتی المقدور الیوت را زیر نظر یک فرد با تجربه در این زمینه یاد بگیرید.

4) چنگال آندروز

4) چنگال اندروز

پس از طی مراحل بالا با یک ابزار تکمیلی بایستی آشنا شوید به نام چنگال آندروز. تلفیق این ابزار با هارمونیک و همچنین تحلیل الیوت می‌تواند بسیار مؤثر باشد به خصوص در شناسایی نواحی پیشرفته X.Point و خطوط جادویی UTL که کتابی نیز در این خصوص در دست دارم.

قوانین آندروز به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد اما به‌کارگیری پیشرفته آن نیاز به ممارست بسیار زیادی دارد که در این خصوص منابعی نیز به رشته تحریر درآمده است.

برای یادگیری این قسمت مشاهده پکیج آموزشی پکیج آموزشی چنگال اندروز و نقاط ایکس پوینت را پیشنهاد می کنم. همچنین مطالعه کتاب مهارت در چنگال اندروز به همراه نقاط X Point در بازار سرمایه

 

5) استراتژی های معاملاتی

5) استراتژی های معاملاتی

پنجمین مبحثی که یک تحلیل‌گر بایستی به دنبال آن باشد یادگیری استراتژی‌های معاملاتی است. هر چند نظر نگارنده این است که اگر سیر بالا را به درستی طی نمایید، خود به خود به استراتژی معاملاتی مخصوص خود دست خواهید یافت در غیر این صورت به یادگیری خود بایستی مشکوک باشید!

اما علت اینکه استراتژی‌ها در پنجمین مرحله مطرح‌شده این است که تمام استراتژی‌های معاملاتی را بایستی با توجه به مباحث گذشته در بازار بکار گیرید.

برای نمونه اگر یک استراتژی به شما سیگنال خرید بدهد فقط در صورتی بایستی با معامله خرید وارد بازار شوید که تحلیل انجام شده بر اساس مباحث قبلی همانند الیوت و هارمونیک آن را تأیید نماید.

در این میان مطالعه کتاب های زیر و دیدن پکیج آموزشی مربوطه را پیشنهاد می کنم:

کتاب ها:

  1. استراتژي هاي معامله در بازارهاي سرمايه
  2. باندبازی در بازار با باندهای بولینگر
  3. كتاب استراتژی های معاملاتی سوئینگ تریدینگ پانکاج و آنانت لادا

پکیج های آموزشی:

  1. پکیج آموزشی استراتژی پیوبال
  2. استراتژی های معاملاتی ADTR

6) مدیریت سرمایه و روانشناسی

6) مدیریت سرمایه و روانشناسی

آخرین بحث در راستای کسب دانایی یک تحلیل‌گر، آشنایی با مباحث مدیریت سرمایه و روان‌شناسی معامله‌گری است.

خوشبختانه تاکنون منابع زیادی به خصوص در زمینه روان‌شناسی معامله‌گری نگاشته شده است که می توانید از انها استفاده نمایید. حقیر نیز در این راستا کتاب معامله‌گر برتر که یکی از بهترین منبع دو بحث یاد شده می‌باشد را ترجمه کرده‌ام.

برای یادگیری این قسمت مشاهده پکیج آموزشی فراتر از تحلیل و معامله را پیشنهاد می کنم. همچنین مطالعه کتاب های زیر:

  1. کتاب مدیریت سرمایه کاربردی در بازارهای سرمایه
  2. معامله گر برتر: در بازارهای خوب و بد سودی همیشگی داشته باشید
  3. کتاب معامله‌ گری با حجم معاملات به همراه مدیریت ریسک
  4. نکته های ناب معاملاتی
تذکرات 

یک توصیه برای یادگیری:

توصیه بنده این است که مطالب این کتاب و دیگر منابع معرفی شده بر اساس سیری که در بالا به آن اشاره شد را با دقت مطالعه کرده و آن‌ها را در حساب‌های مجازي امتحان كنيد و آنگاه كه از بازدهي آن در طي چندین ماه معامله مطمئن شديد، آن را در حساب واقعی‌تان بكار ببريد.

کپی تریدینگ

اگر فرصت ندارید از کپی تریدینگ استفاده کنید. معاملات رونوشت یا کپی تریدینگ (Copy Trading) یک روش نوین سرمایه‌گذاری است که در آن یک معامله‌گر تازه‌کار، یک معامله‌گر حرفه‌ای (معامله‌گر اصلی) را انتخاب می‌کند و هر کاری که او کرد را عیناً انجام می‌دهد.

با کپی تریدینگ، سرمایه‌گذار این گزینه را دارد که به‌طور خودکار هر عملیاتی را که توسط یک تاجر دیگر انجام شده باشد، کپی کنید تا عملکرد خود را در حساب شخصی خود تکرار کند. برای اطلاعات بیشتر  پکیج کپی ترید؛ نحوه سرمایه گذاری در بازارهای جهانی را ببیند.

حد زیان

همواره از حد ضرر (SL) استفاده نماييد چرا كه ممكن است تحليل شما اشتباه باشد يا اينكه حادثه‌ای موجب حركت قيمت در خلاف جهت معامله شما گردد. اين كار باعث می‌شود با اندك زياني از بازار خارج شويد و اصل سرمايه شما محفوظ باشد. توجه داشته باشید که مهم‌ترین اصل در بازارهای مالی، حفظ و مديريت سرمايه است؛ اصلی که بسیار از افراد آن را نادیده می‌گیرند.

اين نكته را به خاطر داشته باشيد كه مسئول تمام اعمال، خود شما هستيد. سعي نكنيد اشتباهات خود را به گردن ديگران بیندازید. به قول کارشناسان نپذیرفتن اشتباه، فقط لجبازی با خود و از بین بردن حساب است.

تفاوتی ندارد که معامله‌گر، یک معامله اشتباه را نمی‌پذیرد و از آن درس نمی‌گیرد و یا کلاً از یک سیستم معاملاتی اشتباه به طور مداوم استفاده می‌کند. بازار محل قدرت‌نمایی معامله گران نیست.

هماهنگی با شرایط بازار

هیچ زمانی بازار خود را با هیچ‌کس هماهنگ نمی‌کند بلكه این معامله گران هستند که باید خود را با شرایط بازار هماهنگ کنند. اشتباهات خود را بشناسید، آن‌ها را بپذیرید و از آن‌ها درس بگیرید. اولین گام در راه موفقیت، شناسایی اشتباهات است.

کتاب های منتشره حقیر همگی بر اساس سیر ذکر شده در بالا می باشد که این سیر در بسیاری از جوامع علمی دنیا نیز بکار گرفته شده است همانند مرکز انگلیسی CFTe که مدرک بین المللی تحلیل گری را صادر می کند. . برای آشنایی با ترتیب مطالعه کتاب ها این لینک را ببینید.

اگر احساس می کنید توضیحات بالا کافی نبود، دوستان مای چارت در خصوص سیر مطالعات یک تحلیل گر برای ورود به بازارهای مالی یک فیلم آموزشی از بنده تهیه کرده اند که می توانید از سایت خودشان (اینجا کلیک کنید) تهیه نمایید.

Seir2 600x804 - مسیر یادگیری دانش تحلیل در بازارهای سرمایه

مقدمه کتاب تحلیل دیداری در بازار سرمایه

(کتاب های دکتر محمدی)

بسته های آموزشی را اینجا ببینید:

19 Comments

  1. مریم خاکی گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد عزیز جناب آقای دکتر محمدی.
    آقای دکتر بنده یکی از خوانندگان کتاب های شما هستم و همیشه از زحمات جناب عالی که دراین عرصه برای افرادی چون بنده کشیده اید کمال تشکر را دارم.
    آقای دکتر بنده کتابهای الگوی هارمونیک واستراتژی شما را مطالعه کردم و الان هم مشغول خواندن کتاب بازار ارز هستم.آقای دکتر من قبلا تو کار معاملات آبشده بودم که چون بصورت سنتی و بدون علم و آموزش درین کار معامله میکردم متحمل ضرر زیادی شدم که بعد با علم تکنیکال آشنا شدم و کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی و بعضی pdfهای تو سایت ها و کتاب های جناب عالی را مطالعه نمودم.کتاب استراتژی معاملاتی شما الحق و الانصاف که کتاب خوبی بود،ولی نمیدونم چرا من نتونستم با یک استراتژی خوب اخت بشم.البته استراتژی های momo و پیوت رو خیلی دوست داشتم.آقای دکتر بعضی ها اعتقاد دارند که معاملات داخلی(دلار_سکه_ مظنه)،کم عمق هستند و بعضی نیز میگن نوسانات بازار گاها بصورت شارپی و هیجانی است.بععضی از دوستان تحلیل زمانی ماینر رو برای ترید معرفی کردند.استاد بنظر شما برای بازار داخل و خارج از چه استراتژی یا استراتژی هایی استفاده بکنم که هم دید خوبی به روند داشته باشم و هم نوسانات رو هم بتونم بگیرم.

  2. شاهینی گفت:

    سلام جناب دکتر محمدی عزیز
    استاد در حال مطالعه کتب شما طیق برنامه “مسیر یادگیری دانش تحلیل..” هستم. بسیار قلم شیوا و رسایی دارید. ضمن تشکر از شما برای شما ارزوی توفیق و موفقیت روزافزون دارم.
    ارادتمند شما
    شاهینی

  3. […] سیر مطالعاتی یک تحلیلگر چگونه است؟ (پاسخ را اینجا ببینید)  […]

  4. mz گفت:

    عرض سلام و احترام
    1-استاد کتاب هارمونیک تریدینگ مقدمه کتاب هارمونیک تریدینگ پیشرفته می باشد ؟ به عبارت دیگر می توانیم از ابتدا شروع به مطالعه هارمونیک تریدینگ پیشرفته کنیم بدون اینکه کتاب هارمونیک تریدینگ رو مطالعه کرده باشیم؟
    2-از لینکی که قراردادید می توانیم این کتاب را برای شهرستان سفارش دهیم؟

    • دکتر محمدی گفت:

      با سلام. کتاب الگوهای هارمونیک در بازار سرمایه را بایستی پیش از هارمونیک تریدینگ پیشرفته مطالعه کنید.
      بله فروشگاه های آنلاین امکان ارسال به شهرستان ها را دارند.
      موفق باشید

  5. علی گفت:

    سلام و عرض ادب
    در این سیر مطالعاتی شما کتاب های مفیدی را به ترتیب معرفی نموده اید سوال من ایجاست که در این سیر اشاره ای به فاندامنتال نشده است .
    لطفا برای داشتن حداقل اقل های فاندامنتال کتابها و مسیر مناسب را بفرمایید.

  6. رستا گفت:

    بابت همه چیز ممنون به خصوص کتاب های بازار سرمایه ای که نوشتید

  7. رنجبر گفت:

    اسمارت مانی چی پیشنهاد می کنید؟

  8. رضا گفت:

    عالی دکتر جان. خیلی کمک کرد. انشاالله کی شیراز دوره برگزار می کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید